Πέμπτη 2 Ιουνίου 2022

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ( ΕΠΑΛ 2022)

 ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ 

ΠΕΜΠΤΗ 2 ΙΟΥΝΙΟΥ 2022 

                                                                    ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

                                                                ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ  

                                                   Α.ΜΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

1η δραστηριότητα

Α1.α)

Στις δύο παραγράφους αποτυπώνονται οι συνέπειες που επιφέρουν οι σύγχρονες διατροφικές μας συνήθειες στον πλανήτη .Η πρώτη συνέπεια αφορά την επιβάρυνση του περιβάλλοντος .Η δεύτερη συνέπεια έχει σχέση με την σπατάλη τροφών που παρατηρείται, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει στην αδυναμία της φύσης να καλύψει τις διατροφικές ανάγκες του πλανήτη. Συνεπώς οι διατροφικές συνήθειες θα διαταράξουν την οικολογική ισορροπία του πλανήτη.

     β)  Μέσα πειθούς για την επίκληση στο συναίσθημα: Μεταφορικές εκφράσεις: « τον δανειζόμαστε από τα παιδιά μας», «τη μαγική συνταγή της μεσογειακής διατροφής». Υπερβολές: «να εξασφαλίσουμε υγεία σε εμάς και τον πλανήτη», «για να το αξιοποιήσεις μέχρι την τελευταία μπουκιά!» Αντιθέσεις: «Μικρές αλλαγές μπορούν να κάνουν μεγάλη διαφορά!» Ρηματικά πρόσωπα: «Δεν κληρονομούμε → α’ πληθυντικό πρόσωπο», «θυμήσου → β’ ενικό πρόσωπο». Εγκλίσεις: «Στήριξε → προστακτική», «Κατανάλωσε → προστακτική», «να πετάξεις → υποτακτική» Σημεία στίξης: να «μαγειρέψουμε» έναν καλύτερο κόσμο, έναν καλύτερο κόσμο για όλους

2η δραστηριότητα 

Α2.α)


Θεματική περίοδος <<Η τροφή μας προέρχεται...περιβάλλον.>>
Σχόλια                    <<Για κάθε μπουκιά...ενέργεια.>>
Κατακλείδα             <<Τελικά...είμαστε υγιείς.>>

      β)A2β.


Θέτουμε - Τοποθετούμε
ενημερώνοντας - πληροφορώντας
επιχειρεί - προσπαθεί

3η δραστηριότητα 

Α3.  Αξιότιμοι σύνεδροι,

 Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής καλούμαστε όλοι να προβληματιστούμε και να αναλογιστούμε τις διατροφικές συνήθειες που έχει υιοθετήσει ο σύγχρονος άνθρωπος. Ως εκπρόσωπος του σχολείου μας θα θέλαμε να καταθέσουμε τις σκέψεις μας σχετικά με τις λανθασμένες διατροφικές επιλογές του σύγχρονου πολίτη που προκαλούν δυσμενείς συνέπειες τόσο στην υγεία του όσο και στο φυσικό περιβάλλον. Ζητούμενο λοιπόν  η υπερπαραγωγή τροφής, εξαιτίας της μεγάλης ζήτησης, και η εκμετάλλευση και αφαίμαξη των φυσικών πόρων προκαλεί πλήθος περιβαλλοντικών προβλημάτων που διαταράσσουν το φυσικό περιβάλλον. 

 Παραδείγματα τέτοιων επιβλαβών και ολέθριων συνηθειών είναι η υπεραλίευση με συνέπεια τη διατάραξη της θαλάσσιας πανίδας.  Ακόμη, ολέθρια για το περιβάλλον συνήθεια είναι η υπερπαραγωγή κρέατος και η ομαδική σφαγή ζώων για την ανάγκη εξυπηρέτησης της αδικαιολόγητης μεγάλης ζήτησης, κάτι που μαρτυρά και το φαινόμενο σημαντικής ποσότητας παραγόμενων τροφίμων που καταλήγει στον κάδο των αχρήστων. Η υιοθέτηση ανθυγιεινών προτύπων διατροφής εξαιτίας του ασθματικού και γρήγορου τρόπου ζωής των ανθρώπων και η κατανάλωση τροφών με λίπη, σάκχαρα, και έλαια οδηγεί στην εμφάνιση πλήθος ασθενειών και στην παχυσαρκία. 

 Με την κατανάλωση ανθυγιεινών τροφών και την απομάκρυνση του ατόμου από τα πρότυπα της μεσογειακής διατροφής, παρατηρείται παράλληλα η απομάκρυνση του ενδιαφέροντος για εκγύμναση και σωματοδόμηση επηρεάζοντας και την αισθητική. Όλα όσα αναφέρθηκαν μας οδηγούν στο συμπέρασμα, ότι η τροφή είναι απαραίτητη και η ανάγκη επαναφοράς της μεσογειακής διατροφής ακόμα περισσότερο αναγκαία.

 Ας μην αδρανούμε, λοιπόν και σας ευχαριστούμε που μας τιμήσατε με την παρουσία σας .

                                                       Β. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

1η δραστηριότητα 

Β1   O Γιωργάκης, ο κεντρικός ήρωας του διηγήματος, είναι ένα παιδί που παρά τις αντιξοότητες, βρίσκει νόημα στη ζωή μέσα από τη ζαχαροπλαστική. Η αποφασιστικότητα και η εργατικότητά του («πάλευε με τα υλικά στο εργαστήριο») καταδεικνύεται από τον επίμονο και προσηλωμένο τρόπο με τον οποίο εργαζόταν. Με εφόδιο τη δημιουργικότητα, την πρωτοτυπία («Πού έβρισκε τόσες ιδέες...Πρόσθετε τα ονόματά τους στον κατάλογο») και το μεράκι κατάφερε να ξεχωρίσει(«Οι ξένοι έμειναν άφωνοι∙, Ο Ντελαρισύ ... υπέβαλε επισήμως τα σέβη του στον ζαχαροπλάστη»). Επομένως, ούτε η αναπηρία ούτε και ο πόλεμος τον εμπόδισαν να οδηγηθεί στην αυτοπραγμάτωση.

2η δραστηριότητα

Β2.α) 



1. << Οι υπάλληλοι ξεφόρτωναν...εργαστήριο>>
2. <<Στο κέντρο...πάστα>>
3. <<Εκείνος τα εχασε...γίνονται αυτά>>

      β)   Ο αφηγητής χρησιμοποιεί και στις δύο περιπτώσεις το εκφραστικό μέσο της μεταφοράς. • «Μια πάστα κάνει τη ζωή πιο γλυκιά, ...»: Με τη συγκεκριμένη μεταφορά ο αφηγητής επιδιώκει να προβάλλει την ευχαρίστηση και την απόλαυση που αισθανόταν ο Γιωργάκης, όταν δούλευε, αλλά και ότι του έδινε νόημα μέσα στην σκληρή πραγματικότητα που βίωνε. « ...μα ο Γιωργάκης το (τεφτέρι) είχε για ευαγγέλιο».: Με τη συγκεκριμένη μεταφορά ο αφηγητής επιδιώκει να αισθητοποιήσει τη σχολαστικότητα, την προσήλωση, αλλά και το μεράκι με το οποίο εργαζόταν ο ήρωας, φανερώνοντας πόση σημαντική ήταν η εργασία του για εκείνον.

3η δραστηριότητα

Β3 Ο νεαρός πρωταγωνιστής της ιστορίας αντιμετωπίζει τη ζαχαροπλαστική και τα γλυκά του δημιουργήματα ως μέσο δημιουργικής έκφρασης, προσφοράς και ανάπτυξης σχέσεων.  Η στάση του  απορρέει φυσικά από τη σημασία  που έχει δώσει ο ανθρώπινος πολιτισμός στην τροφή. Ο ήρωας πράττει, κατά την άποψή μας, όπως θα έπραττε ο καθένας . Η τροφή είναι πηγή ενέργειας και αναγκαία για την επιβίωση κάθε έμβιου όντος, πράγμα που την καθιστά σημαντική και καθημερινή συνήθεια. Παράλληλα, αποτελεί τον συνδετικό κρίκο της οικογένειας και την αφορμή συνάθροισης με φίλους, κάτι που μαρτυρά τη δυνατότητά της να αναπτύξει και να «θερμάνει» τις σχέσεις μεταξύ των ατόμων.  Λειτουργεί πολλές φορές ως αναγκαίο αγαθό στην περίπτωση που οι άνθρωποι βρεθούν σε ανάγκη. 


ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ : Α.ΒΑΡΝΑΚΙΩΤΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.