Δευτέρα 14 Ιουνίου 2021

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ 2021

 

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ 2021

ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

ΔΕΥΤΕΡΑ 14 ΙΟΥΝΙΟΥ 2021

                                                             ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

ΘΕΜΑ Α

Α1. Ο επαγγελματικός προσανατολισμός διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο για τον Σπύρο. Μέσα απ αυτόν, μαθαίνουν τα παιδιά για καινούρια επαγγέλματα. Η Αλεξάνδρα ισχυρίζεται πως δεν υπάρχει επαγγελματικό  μέλλον όταν δεν βρίσκουν ευκαιρίες για εργασία. Αυτό το στοιχείο αναγκάζει το άτομο να βρει διεξόδους σε λύσεις έκτακτης ανάγκης, σε συμβιβασμούς και μεταναστεύσεις με αβέβαια αποτελέσματα για την ποιότητα ζωής .

ΘΕΜΑ Β

Β1.

Α. ΣΩΣΤΟ

Β. ΣΩΣΤΟ

Γ. ΛΑΘΟΣ

Δ. ΣΩΣΤΟ

Ε. ΛΑΘΟΣ


Β2.  α ) ΚΥΡΙΟΛΕΚΤΙΚΟΣ ΤΙΤΛΟΣ :Ο ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΝΕΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ

            ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟΣ ΤΙΤΛΟΣ : << ΜΕΣΑΝΥΧΤΑ>>  ΣΤΗΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

 

        β ) Με τη χρήση στατιστικών στοιχείων στο κείμενο (1) ο συγγραφέας θέλει να προσδώσει ισχύ και εγκυρότητα στο λόγο αφού αποτελούν ισχυρά  τεκμήρια που συνήθως καθηλώνουν τον αναγνώστη, ο οποίος δύσκολα τα αμφισβητεί.

Στο κείμενο (2)  η εκτεταμένη χρήση μαρτυριών αυξάνει την αντικειμενικότητα  της επιχειρηματολογίας του καθώς επίσης την ουδετερότητα και την αμεροληψία. Έτσι , γίνεται ένας αντικειμενικός παρατηρητής που δε συμβιβάζεται με την παραπληροφόρηση .Το ύφος είναι ουδέτερο .


Β3 . Οι τρεις γλωσσικές επιλογές είναι:

-          Χρήση  πρώτου πληθυντικού προσώπου, (<< ΔΕΝ ΜΑΣ ΑΠΟΤΡΕΠΕΙ,ΣΩΡΕΥΟΥΜΕ ΔΥΝΑΜΕΙΣ, ΕΠΙΜΕΝΟΥΜΕ ,ΝΙΩΘΟΥΜΕ.>>) με σκοπό να χαρίσει ένα οικείο τόνο στο λόγο ,κάνοντάς το πιο άμεσο ,ζωντανό και παραστατικό, προσδίδοντας καθολικότητα στο πρόβλημα και κινητοποίηση για αποτέλεσμα

 

-           Συνυποδηλωτική χρήση της γλώσσας ,( << ΑΔΙΑΠΕΡΑΣΤΟ ΠΕΠΛΟ, ΠΕΔΙΟ ΕΚΚΟΛΑΨΗΣ ΠΡΟΣΔΟΚΙΩΝ>>) με σκοπό το συναίσθημα και τη εξύψωση του δέκτη

 

-          Χρήση ρητορικής ερώτησης, (<< ΑΛΛΩΣΤΕ ΤΙ ΑΛΛΟ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ;>>) για να δώσει έμφαση στη θέση του ,να δημιουργήσει κλίμα αμεσότητας με τον αναγνώστη ( θεατρικότητα ), να διεγείρει τον προβληματισμό και την ανησυχία  

 

 

ΘΕΜΑ Γ

Γ1. Το ποίημα του Ν.Γκάτσου αναφέρεται στη θλίψη και στον πόνο  που νιώθουν τα παιδιά του Σείριου για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στη γη. Η ζωή στο φωτεινό άστρο περιγράφεται ανέμελη , μακριά απ τον πόλεμο και το θάνατο γιορτάζοντας τις Κυριακές. Βλέποντας ένα άλλο άστρο το οποίο το παρομοιάζει σαν φτερό θαλασσινό ,ο ποιητής ,τα παιδιά παραξενεύονται, παιδεύει το μυαλό τους  και ρωτούν το δάσκαλό τους ποιο είναι αυτό το άστρο. Εκείνος τους απαντά πως είναι η γη και την προσωποποιεί (<< αρρώστια και πληγή>> )  και καταλαβαίνουν πως υπάρχουν παιδιά που υποφέρουν σε άλλα μέρη. Παρόλα αυτά οι συνομήλικοί  τους  περιγράφονται μεταφορικά  ως << ακούραστοι του ονείρου κυνηγοί >>,οι οποίοι αγωνίζονται για ένα φωτεινό αστέρι. Θα είμαστε λοιπόν ικανοποιημένοι εάν ζούσαμε στο Σείριο γιατί η ζωή εκεί είναι απαλλαγμένη από τον πόνο ,το θάνατο και τη δυστυχία γιατί τα παιδιά ζουν εκεί μια αγγελική ζωή.

 

ΘΕΜΑ Δ

Δ1.  ΤΙΤΛΟΣ :  <<ΝΕΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ >>

 

Α)ΕΦΟΔΙΑ : ΕΝΕΡΓΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ .

   ΚΡΙΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ .

ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΣΤΗ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ

ΣΩΣΤΟΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ.

ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ.

ΕΚΜΑΘΗΣΗ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ.

ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ.

ΥΠΑΚΟΗ ΣΤΟΥ ΝΟΜΟΥΣ

 

 

Β)ΔΡΑΣΕΙΣ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ.

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΙΔΙΚΑ ΜΕ ΚΟΙΝΩΝΚΕΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΕΣ

ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟΥ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΕΥΡΩΠΑΙΚΕΣ ΜΕΡΕΣ ΝΕΑΝΙΚΟΤΗΤΑΣ

ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

  ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ

ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ


ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ : Α.ΒΑΡΝΑΚΙΩΤΗΣ ( ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ )

                        ΕΛ.ΛΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ( ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ )

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.