Τρίτη 16 Ιουνίου 2020

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΘΕΜΑΤΩΝ ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ( ΕΠΑΛ ) 2020


ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ  ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ-ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΡΙΤΗ 16 ΙΟΥΝΙΟΥ 2020
ΕΞΕΑΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ :   ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

                                                  ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

Α.ΜΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
1η δραστηριότητα
Α1.
Η καθιέρωση του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Νερού είναι πολύ σημαντική καθώς αυτό αποτελεί βασικό συστατικό του ανθρώπινου σώματος και είναι το ίδιο σπουδαίο με το οξυγόνο και το φως για τη ζωή μας. Το νερό είναι προτεραιότητα και εμείς ως σκεπτόμενοι άνθρωποι οφείλουμε να το προστατεύουμε και να το φροντίζουμε γιατί είναι αγαθό αλλά και αφορμή για έμπνευση στην τέχνη. Πρέπει να είμαστε σε θέση να αντιληφθούμε ότι η γενικότερη οικολογική κρίση οδηγεί στη λειψυδρία έναν ορατό κίνδυνο και για τον άνθρωπο αλλά και για τα ζώα.
2η δραστηριότητα
Α2.
ΕΠΕΙΓΟΝ: ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΜΕ ΤΟ ΝΕΡΟ. Ο τίτλος αυτός ευαισθητοποιεί τον αναγνώστη ενώ παράλληλα τον προτρέπει  να θυμηθεί την υποχρέωση του. Υπάρχει άμεση σύνδεση με το περιεχόμενο του κειμένου το οποίο ανάμεσα στα άλλα αναφέρει τις συνέπειες από την έλλειψη του νερού. Έτσι με την έννοια του κατεπείγοντος επιτυγχάνεται ο προβληματισμός του.
Α3.
Με τη χρήση του α΄ πληθυντικού προσώπου σε ασύνδετο σχήμα επιτυγχάνεται η ευαισθητοποίηση του αναγνώστη και ο προβληματισμός του για το θέμα το οποίο αποτελεί συλλογική ευθύνη όλων μας. Το θέμα αποκτά καθολικότητα (πομπός-δέκτης). Παράλληλα  με τη χρήση του καθίσταται η επικοινωνία πιο ζωντανή και πιο άμεση.

Α4.
 Διεθνής: παγκόσμια, ταλαιπωρημένες: βασανισμένες, εστίες: σπίτια, κρούουν: χτυπούν, μόλυνση: ρύπανση, επιδεινώσουν: χειροτερέψουν

Α5.
Αγαπητοί συμμαθητές ,αγαπητές συμμαθήτριες .
Ο στόχος της προστασίας των νερών είναι διπλός . Αφενός  να υπάρχουν ικανοποιητικές ποσότητες για να καλύψουν τις ανάγκες του πληθυσμού  και αφετέρου οι ποσότητες αυτές να έχουν την κατάλληλη  ποιότητα για την σκοπούµενη  χρήση τους.
 Μέσα από την προστασία του υδάτινου  δυναµικού,   ενδυναµώνεται  και η αειφορία του.  Η προστασία των νερών δεν µπορεί να επιτευχθεί µόνο µέσα από δράσεις της πολιτείας. Θα πρέπει να γίνει βίωµα όλων των πολιτών. Η γενική αρχή της πρόληψης βρίσκει και εδώ πλήρη εφαρµογή. Το κόστος των ενεργειών που απαιτούνται για καθαρισµό ή επαναφορά ενός υδάτινου συστήµατος στην πρoτέρα κατάστασή του µετά από ρύπανση είναι πολλαπλάσιο και µη συγκρίσιµο µε το κόστος  που απαιτείται για την πρόληψη της ρύπανσης.
Στα πλαίσια της καθηµερινότητάς µας, απλά µέτρα πρόληψης της ρύπανσης των νερών που µπορεί εύκολα ο καθένας µας να πάρει είναι:
• Μείωση της χρήσης του νερού και επαναχρησιµοποίησή του όπου είναι δυνατόν.
• Διάθεση παλαιών ηλεκτρικών/ηλεκτρονικών συσκευών και µπαταριών σε σηµεία συλλογής εγκεκριµένων συστηµάτων διαχείρισης και όχι να τα πετάμε ή να τα αποθέτουμε δίπλα στο υγρό στοιχείο.
•Συμβουλές προς τους μεγαλύτερους για  πιστή εφαρµογή των οδηγιών της ετικέτας σε φυτοφάρµακα και βιοκτόνα  και ορθολογιστική χρήση λιπασµάτων και κοπριάς µε βάση τις ανάγκες της καλλιέργειας και του εδάφους.
• Προτίµηση σε προϊόντα και υπηρεσίες που φέρουν  οικολογικό σήµα .
• Μείωση, διαχωρισµός στην πηγή και ανακύκλωση αποβλήτων.
 • Μείωση χρήσης φαρµάκων και αποφυγή απόρριψης των ληγµένων ή µη χρησιµοποιηµένων φαρµάκων στο αποχετευτικό σύστηµα.
 • Μείωση χρήσης χηµικών προϊόντων και εναλλακτική χρήση υλικών, όπως σόδα ή οδοντόκρεµα για γυάλισµα ασηµικών, ξύδι για µικρές καθηµερινές απολυµάνσεις.
 • Ασφαλής αποθήκευση ουσιών ή αποβλήτων που µπορεί να ρυπάνουν τα νερά.
 • Μη απόρριψη σκουπιδιών κατά τις επισκέψεις σε ποταµούς, λίµνες, φράγµατα, παραλίες.
• Ενηµέρωση του Τµήµατος Περιβάλλοντος για παράνοµες απορρίψεις στα νερά και στο έδαφος ή για οποιεσδήποτε άλλες ενέργειες µπορούν να βλάψουν τα νερά.
Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας .



ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
1η δραστηριότητα
Β1.
Ο Μαρκοβάλντο αναζητά τον τρόπο με τον οποίο θα προσφέρει στην οικογένειά του τροφές υγιεινές. Με το μοτοποδήλατό του αλλά και με τα πόδια διερευνά σημεία της πόλης, όπου θα μπορούσε να ψαρέψει. Βρίσκει εν τέλει σε μια μεριά του ποταμού πέστροφες και αφού αποτυπώνει το μονοπάτι και εφοδιάζεται με τον κατάλληλο εξοπλισμό τις ψαρεύει. Όμως πληροφορείται από έναν αστυφύλακα πως το νερό εκεί είναι μολυσμένο,  αφού πιο πάνω υπάρχει ένα εργοστάσιο χρωμάτων που ρυπαίνει το νερό.
2η δραστηριότητα
Β2. α.
Περιγραφή: «ξαφνικά, παραμερίζοντας μερικά κλαδιά, είδε λίγα μέτρα παρακάτω τα σιωπηλά νερά – ήταν ένα πλάτωμα του ποταμού σαν μια μικρή ήσυχη λεκάνη – μ’ ένα γαλάζιο χρώμα που θύμιζε λίμνη στα βουνά.»
Διάλογος:
«– Έι, εσείς!
– Εγώ; Τι έγινε;
– Πού τα έπιασες αυτά τα ψάρια;»
Μονόλογος: «Πρέπει να βρω ένα μέρος»,  «όπου το νερό θα είναι αληθινό νερό και τα ψάρια αληθινά ψάρια. Εκεί θα ρίξω την πετονιά μου».
β.
«Σαν μια μικρή ήσυχη λεκάνη»: Παρομοίωση. Με το εκφραστικό αυτό μέσο αισθητοποιείται η ηρεμία και η γαλήνη της περιοχής ενώ επιτυγχάνεται η ζωντάνια, η αμεσότητα και η παραστατικότητα στο λόγο.
3η δραστηριότητα
Β3.
Η περιπέτεια του Μαρκοβάλντο, ενός αχθοφόρου μιας εταιρείας σε μεγάλη πόλη  σχετίζεται με την επιθυμία του να προσφέρει στην οικογένειά του τροφές υγιεινές.   Ευαισθητοποιείται από τις κουβέντες των συμπολιτών του από τους οποίους πληροφορείται για τις κερδοσκοπικές διαθέσεις των ανθρώπων και καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε να βρει μέρη στο ποτάμι απ΄όπου να μπορεί να ψαρέψει. Τα συναισθήματα είναι αυτά της συμπάθειας και της συμπαράστασης προς τον ήρωα και  την προσπάθεια του. Είναι  σε κάθε περίπτωση συγκινητική. Παράλληλα όμως υπάρχει απογοήτευση από την κατάληξη της προσπάθειάς του και θυμό από τις τακτικές των ισχυρών που δεν λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα ώστε να μην επιβαρύνεται το περιβάλλον.


ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ : Α. ΒΑΡΝΑΚΙΩΤΗΣ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.