Παρασκευή 7 Ιουνίου 2019

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ 2019


ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
Γ  ΛΥΚΕΙΟΥ , ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ  7  ΙΟΥΝΙΟΥ 2019
                                                                       ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

Α1.  Με αφορμή την αμφισβήτηση κυρίως των νέων για τη δυνατότητα της δημοκρατίας να βασίζεται στους « ενεργούς πολίτες» ο συγγραφέας αναφέρεται στο σύνολο των αξιών που την προωθούν. Συγκεκριμένα απαριθμεί τα ιδανικά που δημιουργήθηκαν έχοντας ως έρεισμα τη δημοκρατία. Με το ιδανικό της ανοχής  αντιμάχεται το φανατισμό που οδηγεί στη βία. Οι ενεργοί πολίτες μόνο είναι ικανοί να δημιουργήσουν μια κοινωνία χωρίς βίαιες συγκρούσεις και πολιτικές αντιπαλότητες. Επίσης τονίζει τον άρχοντα ρόλο της δημοκρατίας για μια σύγχρονη πραγματικότητα με ειρηνικές επαναστάσεις όπως η αλλαγή στις σχέσεις των δυο φύλων και τη συναδέλφωση ως προϊόν ήθους και συμπεριφοράς. Τέλος εξαίρει τη σημασία δημιουργίας ενός κοινού και πανανθρώπινου πεπρωμένου.
Β1.   Α:          (Σ)
        Β:           (Λ)
         Γ:           (Σ)
        Δ:           (Σ)
        Ε:           (Λ)
Β2. Α
Πρώτη περίπτωση: Η διδαχή Κάρλ Πόπερ (φιλόσοφος του 20ου αιώνα) για την διάκριση της δημοκρατικής από τη μη δημοκρατική εξουσία
Δεύτερη περίπτωση:  Χαρακτηρισμός της ιστορίας του ανθρώπου από τον Χέγκελ(φιλόσοφος του 19ου αιώνα) ως απέραντο σφαγείο
       Β:  Στην πρώτη περίπτωση ο συγγραφέας κάνει επίκληση στην αυθεντία με σκοπό να ισχυροποιήσει το  επιχείρημά του για την εξάλειψη αιματηρών συγκρούσεων προσδίδοντας αποδεικτική αξία και εγκυρότητα στο λόγο: «Ποτέ μου δεν ξεχνώ τη διδαχή του Κάρλ Πόπερ………….αιματοχυσίες»
Στην δεύτερη περίπτωση η επίκληση στην αυθεντία επίσης χρησιμοποιείται για να γιγαντώσει την άποψη του ότι η ανθρώπινη ιστορία είναι γεμάτη βίαιες συγκρούσεις και να τονίσει την σημασία  της συναδέλφωσης παγκοσμίως: « Στο έργο του Φιλοσοφία της Ιστορίας………….απέραντο σφαγείο»
Β3. Α 
1: διδασκαλία, προτροπή, καθοδήγηση, δασκάλεμα
 2: λοιδορίας, εμπαιγμού,
 3: συνύπαρξης
 4: αντιστρατεύεται, αντιμάχεται
      Β 
 1: μεταφορική- συνυποδηλωτική : πεδίο αιματηρών συγκρούσεων
 2: μεταφορική-συνυποδηλωτική : οδηγεί-χαράσσει τη σκέψη μας.
Β4. Α
 1: « Οι τυπικοί κανόνες της δημοκρατίας……….. χρήση βίας». 
«Μόνον εκεί…….μπορεί να πάρει τη θέση μας».
 2: « Για να έχουμε ενεργούς πολίτες……ιδανικά;»
« Θέλετε να……..απαριθμήσουμε;»
      Β: Δηλώνει επεξήγηση με την παράθεση της ακριβούς ορολογίας από τη Γαλλική Επανάσταση(fraternite)
       Γ: Ενεργητική σύνταξη
Παθητική σύνταξη: Η διαμόρφωση και η εξάπλωση ειρηνικών επαναστάσεων επιτρέπεται μόνο από τη δημοκρατία.
Γ1   
 < Η ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΕΝΕΡΓΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ >
Η κοινωνία μας πασχίζει να στεριώσει την έννοια της ελευθερίας ,των ανθρώπινων δικαιωμάτων ,της δημοκρατίας γενικά. Δημιουργήσαμε απ΄ την αρχαία μας εποχή τις βάσεις για τη μετέπειτα σύγχρονη κοινωνία μας .Στον επιτάφιο του Περικλέους στην παράγραφο (37) ,αναφέρει   «Το πολίτευμα  που  έχουμε  δεν  αντιγράφει  τους νόμους  των  άλλων  και  περισσότερο  είμαστε οι  ίδιοι  υπόδειγμα σε μερικούς, παρά μιμητές άλλων. Και, ως προς το όνομα, καλείται δημοκρατία, επειδή η εξουσία δεν βρίσκεται στα χέρια των ολιγαρχικών,  αλλά του δήμου» όπως και στην παράγραφο 40 που αναφέρει «αυτός που δεν παίρνει μέρος στα πολιτικά δρώμενα δεν τον θεωρούμε φιλήσυχο αλλά άχρηστο».

Α  Οι ενέργειες με τις οποίες ο πολίτης κάνει πράξη τη δημοκρατία στην καθημερινότητα του είναι:
 Να επιλέγει αξιοκρατικά τους εκπροσώπους του.
Να προωθεί πρώτα το κοινωνικό συμφέρον και ύστερα το ατομικό.
Να μη δέχεται εύκολα την προπαγάνδα και τις δημαγωγικές υποσχέσεις .
Να προστατεύει τη δημοκρατία απ τους καταχραστές της .
Να σέβεται το Σύνταγμα και τους νόμους που απορρέουν απ΄ αυτό.
Να σέβεται τη διαφορετικότητα (π.χ σεβασμός των Α.Μ.Ε.Α)

     Β
Διδασκαλία μαθημάτων(π.χ Επιτάφιος του Περικλή) με την παράλληλη επίσκεψη σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους μνημείων της δημοκρατίας και του πολιτισμού ως απόδειξη του μεγαλείου της Δημοκρατίας
Θεσμός και ενδυνάμωση  μαθητικών κοινοτήτων με αποτέλεσμα την ανάληψη πρωτοβουλιών  από τους μαθητές και την εμπέδωση της λειτουργίας της δημοκρατίας μέσα στο σύνολο
Ισχυροποίηση- προώθηση των καλλιτεχνικών ομάδων και των πολιτιστικών εκδηλώσεων (θεατρικές, μουσικές, εικαστικές, φιλοσοφικές)
Διοργάνωση μαθητικών διαγωνισμών ρητορικής, φιλοσοφίας  που προωθούν το διάλογο και την επιχειρηματολογία υπέρ του δικαίου
Διοργάνωση ημερίδων με καταξιωμένους επιστήμονες(νομικούς, φιλοσόφους) και διακεκριμένα άτομα με σκοπό μέσω του διαλόγου να προαχθεί η έννοια της δημοκρατίας

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ : Α. ΒΑΡΝΑΚΙΩΤΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.