Τρίτη 6 Ιουνίου 2017

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ ( Α έως Β4,β )

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
ΕΠΑΛ
ΤΡΙΤΗ 6 ΙΟΥΝΙΟΥ 2017
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ ( ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ)


Α Π Α Ν Τ Η Σ Ε Ι Σ
Α.  Μ ένα χωρίς πρόλογο μονόλογο ένας αξιόλογος προπολεμικός λογοτέχνης συμβουλεύει το παιδί του προφανώς επειδή έγινε πλέον έφηβος .Του επισημαίνει τις μεταβολές που έχει η συμπεριφορά του  απέναντι στον πατέρα του και του αναφέρει μερικές που τον μειώνουν και που δεν τις έκανε σωστά ,όταν ήταν μικρός , του επισημαίνει ( γι αυτόν είναι πάντα μικρός ) να είναι ειλικρινής και να μην προσποιείται και του δηλώνει την πρόθεσή του να λύνει τις όποιες διαφωνίες συναντάνε. Εκτός από τη συμπεριφορά που θέλει να έχει ο γιος του προς σ αυτόν ,ως πατέρας του, του ζητά να ναι σωστός και ως άνθρωπος και του τονίζει ,ότι σημασία έχει ο κάλος χαρακτήρας του ατόμου που γνωρίζει λίγα στοιχεία παρά να ναι περισσότερο γραμματισμένος και τιποτένιος άνθρωπος .Τελειώνει με μια μελαγχολική συμβουλή και ευχή. Τον θέλει κοντά του όχι για να τον κυριεύει αλλά για σωστές συμβουλές, γιατί φοβάται να τον αφήσει στον κόσμο νωρίς και μόνο του.

Β1. Εδώ ο Θεοτοκάς θυμίζει τον Πλάτωνα ,όπου στο έργο του <  Μενέξενος  >,μνημονεύει ότι κάθε επιστήμη ,χωρίς αρετή είναι πανουργία και όχι σοφία. Θέλει λοιπόν να συμβουλεύσει το γιό του, να μην κοιτάζει για την αύξηση των γνώσεών του ,μόνο αλλά και για τη διάπλαση σωστού χαρακτήρα .Ο ολοκληρωμένος και αξιοσέβαστος άνθρωπος έχει να κάνει με την παιδεία και όχι με την επιστήμη.

Β2.  α ) Στη δεύτερη  παράγραφο υπάρχει ανάπτυξη με παραδείγματα. Τα παραδείγματα λοιπόν είναι τα εξής :
              - < Κάνει ψύχρα ,πάρε το πανωφόρι σου >
              - < Μην πίνεις νερό ιδρωμένος >




        β) Οι τρεις  διαρθρωτικές  λέξεις της τελευταίας παραγράφου είναι:

             -Όμως
             -Αλλά
          -Ύστερα


                                                                                        ΣΥΝΩΝΥΜΑ
Β3.   α)        αρχίζεις                                                       ξεκινάς                   
                   Σπουδαιότεροι                                        σημαντικότεροι
                     ιδέες                                                            απόψεις
                    ωραία                                                            υπέροχα
                  μαραγκός                                                       ξυλουργός

                                                                                         ΑΝΤΙΘΕΤΑ
             
         β)         συχνά                                                          αραιά
                   καλύτεροι                                                  χειρότεροι
                    ανώτερη                                                    κατώτερη
                  απαρνιέσαι                                                αποδέχεσαι
                      άξιος                                                          ανάξιος

Β4.   α) Ο συγγραφέας επιλέγει τη χρήση του β’ ενικού προσώπου διότι θέλει να δώσει συμβουλές στο παιδί του και σύμφωνα με τη ρητορική το   β ‘ ενικό  ταιριάζει σ αυτό το ύφος   

         β) Οι δυο φράσεις με ποιητική χρήση της γλώσσας είναι :
             -Ύστερα, τράβα το δρόμο σου και σβήσε με….

             - Κατά τους λογισμούς σου, καθώς το θέλει η ζωή



                                                                                                       ΑΝΔΡΕΑΣ ΒΑΡΝΑΚΙΩΤΗΣ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.